Skip to main content

Week 1 - Intro to Microsoft Power Platform

 

Ordina Belgium - Mechelen
















Mijn eerste stage week bij mijn werkgever Ordina. Ja dat klopt, ik doe mijn stage bij mijn eigen werkgever waar ik al 2 jaar werk. Normaal gezien krijgen de stagairs de eerste dag(en) de tijd om de collega's te leren kennen en een introductie tot het project.

Mijn stageopdracht bestaat uit het ProDev verhaal van de Power Platform. Ik ben zelf een Microsoft 365 consultant maar development ervaring van Power Platform heb ik nog niet en daarom is het juist heel interessant. Van mijn stagementor heb ik de opdracht gekregen om in de eerste week het platform te leren kennen. Power Apps is een low code applicatie tool van Microsoft, hiermee kan je veel al apps maken zonder te coderen. Maar je kan ook complexe apps bouwen met behulp van de PowerApps Component Framework, natuurlijk is dat voor mij als programmeer student meer interessant. Om custom components te kunnen schrijven moet je eerst de basis van Power Apps onder de knie hebben. Mijn stagementor heeft mij een template app als opdracht gegeven, die ik moest bouwen in Power Apps. Voor de logica van een knop, modal, dropdown, enzovoort.  Natuurlijk heb ik hier en daar een If/Switch statement en variables moeten schrijven. 

Samengevat kan ik zeggen dat mijn eerste week verdeeld was in 2 delen;
Het eerste deel is de kennis making met het Power Platform en hoe alles in elkaar zit.
En het tweede deel is het maken van de Template App waardoor ik praktisch met low code mijn eerste app heb ontwikkeld.


Meer Informatie over Power Apps kan je hier terug vinden.