Skip to main content

Week 4 - Power Automate



Automatiseren van bedrijfsprocessen is momenteel een van de belangrijkste onderwerpen in bedrijven. Het Power Platform heeft hiervoor ook een oplossing, Power Automate (vroeger Flow). Met Power Automate kan je verschillende acties automatiseren die gebruikers normaal zelf moeten doen. Deze week bij mijn stage heb ik mij verdiept in wat Power Automate te bieden heeft.

Vorig week had ik Power Automate al een beetje verkend. Maar deze week heb ik meer geavanceerde bewerkingen uitgevoerd. Ik moest bijvoorbeeld de data input van Dataverse omzetten naar bruikbaar data voor SharePoint lijsten. Normaal geef je gewoon het veld mee naar je connector en kan je verder, maar als je een lijst hebt in Dataverse die eigenlijk een tekst regel moet zijn in een SharePoint lijst, dan moet je zelf expressies schrijven. Ik heb verschillende statements (if, switch, equals, …) geschreven om de data correct te laten zien. Ook het oproepen van een flow vanuit een Power App en het meesturen van data heb ik deze week kunnen realiseren. Op zich moet je niet coderen in Power Automate, het is bedoeld om zo gemakkelijk mogelijk te zijn voor gebruikers. Maar natuurlijk moet je complexe logica’s coderen indien je een uitgebreide Flow hebt.

Het was weer een interessante week waarbij ik meer heb kunnen leren over Power Automate en hoe het gebruikt kan worden binnen in de bedrijfsprocessen. Dit is zeker belangrijk voor een developer om te weten, zo moet ik niet opnieuw heet water uitvinden en kan ik gewooon Flows gebruiken indien het kan.

Comments