Skip to main content

Week 2 - Component Library

 

Power Apps - Builder
Power Apps

Vorig week had ik meer vertelt over het begin van mijn stage en wat het Power Platform was.
Mijn opdracht toen was het bouwen van een template app in Power Apps. Aangezien ik dit onder de knie had was het tijd om een stapje verder te gaan. Deze week (week 2) heeft  mijn stagementor mij de opdracht gegeven om een component bibliotheek te maken.


Aangezien Power Apps een low code product van Microsoft is, heb je af en toe custom components nodig in de out of the box components niet meet volstaan. Het is mogelijk om je eigen component te bouwen en die daarna te hergebruiken in verschillende apps. Mijn opdracht voor deze week was het maken van een componenten bibliotheek. Dat is interessanter dan het gebruiken van de standaard componenten. Omdat ik custom componenten moest ontwikkelen moest ik ook meer code schrijven achter de schermen. Zo heb ik bijvoorbeeld een knop component gemaakt die je kan toevoegen in apps en met eenvoudige velden kan je de kleur, grootte, text,... veranderen (zonder code te schrijven). 

Mijn stagementor heeft mij verteld dat dit nog maar een begin is voor het maken van custom components. Het uiteindelijke doel van mijn stageopdracht is het gebruik maken van de PowerApps Component Framework, waarbij je bijvoorbeeld JavaScript gebruikt om components te ontwikkelen die krachtiger en complexer zijn.

Dagelijks houden we ook scrum meetings om een status update te doen. Ook heb ik enkele keer een meeting opgezet met mijn stagementor voor vragen/problemen die ik had bij het ontwikkelen.


Samengevat was het een zeer tof en leerrijk week. Het was ook interessanter omdat ik meer logica moest schrijven. Ik kijk alvast uit naar de dagen waarbij ik PCF zal gaan gebruiken!